Prof. Dr. Christian Matt

Professor und Mitdirektor des Instituts für Wirtschaftsinformatik

Telefon
+41 31 684 49 67
E-Mail
christian.matt@unibe.ch
Büro
018
Postadresse
Institut für Wirtschaftsinformatik
Abteilung Informationsmanagement
Engehaldenstrasse 8
CH - 3012 Bern
Pers. Website
christianmatt.com

         

Christian Matt ist Professor und Mitdirektor des Instituts für Wirtschaftsinformatik an der Universität Bern. Seine Promotion schloss er 2013 an der Ludwig-Maximilians-Universität München ab, wo er anschliessend als Akademischer Rat und Forschungsgruppenleiter tätig war und sich 2017 mit einer Arbeit zu „Digitization in the Small: Configuration and Effects of Internet Services for Consumers" habilitierte.

Seine Forschungs- und Lehrtätigkeiten adressieren die digitale Wertschöpfung und Unternehmenstransformation, datenbasierte Dienste und Privacy, sowie digitale Kundenschnittstellen und -erlebnisse. Insbesondere faszinieren ihn die soziotechnischen Effekte und Gestaltungserfordernisse, die von digitalen Technologien und datenbasierten Anwendungen auf Unternehmen und Gesellschaft wirken. Seine Forschungsprojekte verfolgen zumeist empirische, interdisziplinäre Ansätze in Bereichen wie intelligenter Entscheidungsunterstützung, digitalen Geschäftsmodellen, Internet of Things (IoT) und Offline-/Online-Integration. Als Mitglied der Forschungsstelle «Recht und Digitalisierung» der rechtswissenschaftlichen Fakultät der Universität Bern unterstützt er die digitale Transformation in der Rechtswissenschaft.

Christian Matt ist als unabhängiger Berater in den Bereichen IT-Dienstleistungen und Digital Business tätig. Hierbei unterstützt er Unternehmen, Verbände und Behörden in deren digitalen Transformationsbestrebungen, bspw. durch Beratung, Schulungen und praxisorientierte Publikationen.

Er engagiert sich aktiv in internationalen Kooperationen mit Wissenschaftlern und Unternehmen, bspw. im Rahmen von Forschungs- und Beratungsprojekten. So ist er Co-Organisator des "International Workshop on the Digitalization of the Individual" (DOTI), welcher bereits in Dublin, Seoul, San Francisco und München stattfand. Weiterhin ist er als Herausgeber von verschiedenen international bekannten Zeitschriften tätig, mit dem Ziel die Forschung in der internationalen akademischen Community zu vernetzen und zu fördern. Die Association for Information Systems (AIS) hat ihn hierfür Distinguished Member ausgezeichnet.

Seine Forschung wurde in führenden akademischen und praxisorientierten Zeitschriften publiziert (u.a. Journal of Management Information Systems, European Journal of Information Systems, Information Systems Journal, Electronic Markets, Business and Information Systems Engineering, MIS Quarterly Executive).

Akademische Laufbahn
Seit 02/2020 Professor und Mitdirektor des Instituts für Wirtschaftsinformatik, Universität Bern
12/2016 - 01/2020
Assistenzprofessor, Universität Bern
2013 - 2016 Akademischer Rat am Institut für Wirtschaftsinformatik und Neue Medien, LMU München
2009 - 2013 Wissenschaftlicher Mitarbeiter und Doktorand am Institut für Wirtschaftsinformatik und Neue Medien, LMU München
Ausbildung
2017 Habilitation „Digitization in the Small: Configuration and Effects of Internet Services for Consumers", LMU München
2013 Promotion zum Dr. oec. publ. „A Consumer-Centric Approach to Determining the Value of Intermediaries in Electronic Markets", LMU München
2011 Master of Business Research (MBR), Postgraduales Forschungsstudium, LMU München
2009 M.Sc. in Management/M.Sc. in International Business (European Master in Management), LMU München/EM Lyon/Aston Business School
2007 M.Sc. in Computer Science, University of Colorado at Boulder
2003 - 2007 Studium der Wirtschaftsinformatik an der TU Darmstadt
Forschungsaufenthalte
2019 Research Fellow am Weizenbaum-Institut für die vernetzte Gesellschaft, Berlin
2018 Hongkong Baptist University
2017 National University of Singapore
2014 Singapore Management University
2011 The Wharton School of the University of Pennsylvania
Gastdozent
2014 - 2020 EM Lyon Business School
2018 TU Darmstadt
2017 Lancaster University Management School (LUMS)

Die Schwerpunkte meiner Forschung sind:

  • Digitale Transformation und Wertschöpfung
  • Verantwortungsvolle Gestaltung und Nutzung von KI
  • Datenbasierte Dienste und digitale Geschäftsmodelle

 

Google Scholar: https://scholar.google.de/Christian_Matt

ResearchGate: https://www.researchgate.net/Christian_Matt

 

Zeitschriftenartikel

Matt, C.; Teebken, M.; Özcan, B. (2022): How the introduction of the COVID-19 tracing apps affects future tracking technology adoption, Digital Transformation and Society, DOI: 10.1108/DTS-05-2022-0015.

Eichel, F.; Matt, C.; Pfäffli, D.; Bieri, M. (2022): Rechtsinformationsportale und die digitale Bekanntgabe von Gesetzen, JuristenZeitung (77:13), pp. 639–648, DOI: 10.1628/jz-2022-0218.

Bründl, S.; Matt, C.; Hess, T.; Engert, S. (2022): How Synchronous Participation Affects the Willingness to Subscribe to Social Live Streaming Services: The Role of Co-Interactive Behavior on Twitch, European Journal of Information Systems, DOI: 10.1080/0960085X.2022.2062468.

Lüthi, N.; Matt, C.; Myrach, T. (2022): Wertbasiertes Design von Entscheidungsunterstützungssystemen - Von der Wertetabelle zur praktischen Umsetzung, HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik (59), pp. 525–537, DOI: 10.1365/s40702-022-00845-0.

Matt, C. (2022): Campaigning for the Greater Good? – How Persuasive Messages Affect the Evaluation of Contact Tracing Apps, Journal of Decision Systems (31:1-2), pp. 189-206, DOI: 10.1080/12460125.2021.1873493.

Weiler, S.; Matt, C.; Hess, T. (2022): Immunizing with Information – Inoculation Messages Against Conversational Agents’ Response Failures, Electronic Markets (32), pp. 239-258, DOI: 10.1007/s12525-021-00509-9.

Mütterlein, J.; Berger, B.; Matt, C.; Stirner, A.; Hess, T. (2022): Co-Creation in Virtual Reality: Immersion als Treiber des Kundenerlebnisses, HMD Praxis der Wirtschaftsinformatik (59:1), pp. 246-260, DOI: 10.1365/s40702-021-00812-1.

Köster, A.; Matt, C.; Hess, T. (2021): Do All Roads Lead to Rome? Exploring the Relationship between Social Referrals, Referral Propensity and Stickiness to Video-on-Demand Websites, Business & Information Systems Engineering (63:4), pp. 349-366, DOI: 10.1007/s12599-020-00660-1.

Ricken, B.; Wüthrich, A.; Matt, C. (2021): Ein Framework zur systematischen Entwicklung und Anpassung von Digitalisierungsstrategien, Wirtschaftsinformatik & Management (13:4), pp. 324-335, DOI: 10.1365/s35764-021-00336-9.

Lüthi, N.; Matt, C.; Myrach, T. (2021): A Value-Sensitive Design Approach to Minimize Value Tensions in Software-based Risk-Assessment Instruments, Journal of Decision Systems (30:2-3), pp. 194-214, DOI: 10.1080/12460125.2020.1859744.

Eichel, F.; Matt, C.; Tovar Galván, R. (2020): Chancen und Hürden von Entscheidungsunterstützungssystemen und Künstlicher Intelligenz bei der Rechtsanwendung, Wirtschaftsinformatik & Management (12:6), pp. 392-403, DOI: 10.1365/s35764-020-00301-y.

Turel, O.; Matt, C.; Trenz, M.; Cheung, CMK. (2020): An Intertwined Perspective on Technology and Digitised Individuals: Linkages, Needs and Outcomes, Information Systems Journal (30:6), pp. 929-939, DOI: 10.1111/isj.12304.

Becker, M.; Matt, C.; Hess, T. (2020): It’s Not Just About the Product: How Persuasive Communication Affects the Disclosure of Personal Health Information, The DATA BASE for Advances in Information Systems (51:1), pp. 37-50, DOI: 10.1145/3380799.3380804.

Matt, C.; Hess, T.; Weiß, C. (2019): A Factual and Perceptional Framework for Assessing Diversity Effects of Online Recommendation Systems, Internet Research (29:6), pp. 1526-1550, DOI: 10.1108/INTR-06-2018-0274.

Martin, N.; Matt, C.;  Niebel, C.; Blind, K. (2019): How Data Protection Regulation Affects Startup Innovation, Information Systems Frontiers (21), pp. 1307–1324, DOI: 10.1007/s10796-019-09974-2.

Neumann, O.; Matt, C.; Hitz-Gamper, B.; Schmidthuber, L.; Stürmer, M. (2019): Joining Forces for Public Value Creation? Exploring Collaborative Innovation in Smart City Initiatives, Government Information Quarterly (36:4), 101411, DOI: 10.1016/j.giq.2019.101411.

Matt, C.; Trenz, M.; Cheung, CMK.; Turel, O. (2019): The Digitization of the Individual: Conceptual Foundations and Opportunities for Research, Electronic Markets (29:3), pp. 315-322, DOI: 10.1007/s12525-019-00348-9.

Matt, C.; Becker, M.; Kolbeck, A.; Hess, T. (2019): Continuously Healthy, Continuously Used? – A Thematic Analysis of User Perceptions on Consumer Health Wearables, Pacific Asia Journal of the Association for Information Systems (11:1), Article 5, DOI: 10.17705/1pais.11105.

Berger, M.; Matt, C.; Gönsch, J.; Hess, T. (2019): Is the Time Ripe? How the Value of Waiting and Incentives Affect Users' Switching Behaviors for Smart Home Devices, Schmalenbach Business Review (71:1), pp. 91-123, DOI: 10.1007/s41464-018-0055-1.

Matt, C. (2018): Fog Computing - Complementing Cloud Computing to Facilitate Industry 4.0, Business & Information Systems Engineering (60:4), pp. 351-355, DOI: 10.1007/s12599-018-0540-6.

Heinze, J.; Matt, C. (2018): Reducing the Service Deficit in M-Commerce: How Service-Technology Fit Can Support Digital Sales of Complex Products, International Journal of Electronic Commerce (22:3), pp. 386-418, DOI: 10.1080/10864415.2018.1462940.

Legner, C.; Eymann, T.; Hess, T.; Matt, C.; Böhmann, T.; Drews, P.; Mädche, A.; Urbach, N.; Ahlemann, F. (2017): Digitalization: Opportunity and Challenge for the Business and Information Systems Engineering Community, Business & Information Systems Engineering (59:4), pp. 301-308, DOI: 10.1007/s12599-017-0484-2.

Matt, C.; Hörndlein, C.; Hess, T. (2017): Let the Crowd Be My Peers? How Researchers Assess the Prospects of Social Peer Review, Electronic Markets (27:2), pp. 111-124, DOI: 10.1007/s12525-017-0247-4.

Clemons, E.K.; Wilson, J.; Matt, C.; Hess, T.; Ren, F.; Jin, F. (2016): Global Differences in Online Shopping Behavior: Understanding the Factors that Lead to Trust, Journal of Management Information Systems (33:4), pp. 1117-1148, DOI: 10.1080/07421222.2016.1267531.

Bründl, S.; Matt, C.; Hess, T. (2016): Daten als Geschäft – Rollen und Wertschöpfungsstrukturen im deutschen Markt für persönliche Daten, Wirtschaftsinformatik & Management (6/2016), pp. 66-71, DOI: 10.1007/s35764-016-0124-5.

Hess, T.; Matt, C.; Benlian, A.; Wiesböck, F. (2016): Options for Formulating a Digital Transformation Strategy, MIS Quarterly Executive (15:2), pp. 103-119.

Köster, A.; Matt, C.; Torremante, T.; Hess, T.; Heinze, J. (2016): Vertrauensbildung durch soziale Empfehlungen: Zur Rolle von Empfehlungssystemen im M-Commerce, Informatik Spektrum (39:2), pp. 147-154, DOI: 10.1007/s00287-016-0955-8.

Morlok, T.; Matt, C.; Hess, T. (2016): Führung und Privatheit in der digitalen Arbeitswelt - Auswirkungen einer erhöhten Transparenz, Datenschutz und Datensicherheit (40:5), pp. 310-314, DOI: 10.1007/s11623-016-0602-1.

Köster, A.; Matt, C.; Hess, T. (2016): Carefully Choose your (Payment) Partner: How Payment Provider Reputation Influences M-commerce Transactions, Electronic Commerce Research and Applications (15:1), pp. 26-37, DOI: 10.1016/j.elerap.2015.11.002.

Matt, C.; Hess, T. (2016): Product Fit Uncertainty and Its Effects on Vendor Choice: An Experimental Study, Electronic Markets (26:1), pp. 83-93, DOI: 10.1007/s12525-015-0199-5.

Berger, B.; Matt, C.; Steininger, D. M.; Hess, T. (2015): It Is Not Just About Competition with “Free”: Differences Between Content Formats in Consumer Preferences and Willingness to Pay, Journal of Management Information Systems (32:3), pp. 105-128, DOI: 10.1080/07421222.2015.1095038.

Matt, C.; Hess, T.; Benlian, A. (2015): Digital Transformation Strategies, Business & Information Systems Engineering (57:5), pp. 339-343, DOI: 10.1007/s12599-015-0401-5.

Hess, T.; Legner, C.; Esswein, W.; Maaß, W.; Matt, C.; Österle, H.; Schlieter, H.; Richter, P.; Zarnekow, R. (2014): Digital Life as a Topic of Business and Information Systems Engineering?, Business & Information Systems Engineering (6:4), pp. 247-253, DOI: 10.1007/s12599-014-0332-6.

Hess, T.; Matt, C. (2012): Gatekeeper in der digitalen Medienwelt, MedienWirtschaft - Zeitschrift für Medienmanagement und Kommunikationsökonomie (9:3), pp. 48-51, DOI: 10.7892/boris.105451.

Matt, C. (2012): In-Memory-Technologien für Unternehmensanwendungen, Zeitschrift für Controlling und Management (56:4), pp. 229-230, DOI: 10.1365/s12176-012-0394-6.

Hess, T.; Matt, C. (2011): Zur Rolle der Informationstechnologie in der Prozessgestaltung, Zeitschrift für Controlling und Management (55:2), pp. 11-13, DOI: 10.1365/s12176-012-0328-3.

 

Konferenzbeiträge

Matt, C.; Schlusche, C. (2022): How Transparency Measures Can Attenuate Initial Failures of Intelligent Decision Support Systems, Proceedings of the 30th European Conference on Information Systems (ECIS), Timișoara, Romania.

Weith, H.; Matt, C. (2022): When Do Customers Perceive Artificial Intelligence as Fair? An Assessment of AI-based B2C E-Commerce, Proceedings of the 55th Hawaii International Conference on System Sciences (HICSS), Maui, USA.

Matt, C.; Huppatz, M.; Dowling, M.; Hess, T. (2020): Digital Value-Added Services: Recommendations for Early Development, Proceedings of the 53rd Hawaii International Conference on System Sciences (HICSS), Maui, USA, DOI: 10.24251/HICSS.2020.708.

Weiler, S.; Marheinecke, H.; Matt, C.; Hess, T. (2019): Trapped in the Status Quo? Cognitive Misperceptions’ Effects on Users’ Resistance to Mandatory Usage, Proceedings of the 23rd Pacific Asia Conference on Information Systems (PACIS), Xi'an, China.

Becker, M.; Matt, C. (2019): The Impact of Persuasive Messages on the Disclosure of Personal Health Information, Proceedings of the 52nd Hawaii International Conference on System Sciences (HICSS), Maui, USA, DOI: 10.24251/HICSS.2019.514.

Schöning, C.; Matt, C.; Hess, T. (2019): Personalised Nudging for more Data Disclosure? On the Adaption of Data Usage Policies Format to Cognitive Styles, Proceedings of the 52nd Hawaii International Conference on System Sciences (HICSS), Maui, USA, DOI: 10.24251/HICSS.2019.532.

Weiler, S.; Matt, C.; Hess, T. (2019): Understanding User Uncertainty during the Implementation of Self-Service Business Intelligence: A Thematic Analysis, Proceedings of the 52nd Hawaii International Conference on System Sciences (HICSS), Maui, USA, DOI: 10.24251/HICSS.2019.709.

Martin, N.; Matt, C. (2018): Unblackboxing the Effects of Privacy Regulation on Startup Innovation, Proceedings of the 2018 International Conference on Information Systems (ICIS), San Francisco, USA.

Köster, A.; Matt, C.; Hess, T. (2018): Das Smartphone als Steuerungseinheit im Smart Home: Determinanten der Nutzung am Beispiel von Smart-TVs, Proceedings der Multikonferenz Wirtschaftsinformatik 2018 (MKWI), Lüneburg.

Becker, M.; Matt, C.; Widjaja, T.; Hess, T. (2017): Understanding Privacy Risk Perceptions of Consumer Health Wearables – An Empirical Taxonomy, Proceedings of the 2017 International Conference on Information Systems (ICIS), Seoul, South Korea.

Morlok, T.; Schneider, K.; Matt, C.; Hess, T. (2017): Snap. Share. (Don't) Care? Ephemerality, Privacy Concerns, and the Use of Ephemeral Social Network Sites, Proceedings of the 23rd Americas Conference on Information Systems (AMCIS), Boston, USA, nominiert für Best-Paper-Award.

Becker, M.; Kolbeck, A.; Matt, C.; Hess, T. (2017): Understanding the Continuous Use of Fitness Trackers: A Thematic Analysis, Proceedings of the 21st Pacific Asia Conference on Information Systems (PACIS), Langkawi, Malaysia.

Bründl, S.; Matt, C.; Hess, T. (2017): Consumer Use of Social Live Streaming Services: The Influence of Co-Experience and Effectance on Enjoyment, Proceedings of the 25th European Conference on Information Systems (ECIS), Guimarães, Portugal.

Köster, A.; Matt, C.; Hess, T. (2017): Does the Source Matter? How Referral Channels and Personal Communication Tools Affect Consumers Referral Propensity, Proceedings of the 50th Hawaii International Conference on System Sciences (HICSS), Hawaii, USA, DOI: 10.24251/HICSS.2017.473.

Berger, M.; Matt, C.; Hess, T.; Beer, S. (2016): Put it in its Place – Integrating Behavioral Inertia into Established IS Post-Adoption Models, Proceedings of the 20th Pacific Asia Conference on Information Systems (PACIS), Chiayi, Taiwan.

Fuchs, C.; Matt, C.; Hess, T.; Hörndlein, C. (2016): Human vs. Algorithmic Recommendations in Big Data and the Role of Ambiguity, Proceedings of the 22nd Americas Conference on Information Systems (AMCIS), San Diego, USA.

Berger, B.; Matt, C. (2016): Media Meets Retail – Re-evaluating Content Quality in the Context of B2C E-Commerce, Proceedings of the 24th European Conference on Information Systems (ECIS), Istanbul, Türkei.

Morlok, T.; Matt, C.; Hess, T. (2016): Negative externe Effekte bei der Nutzung mobiler Endgeräte – Zur Rolle der Privatsphäre Dritter im Entscheidungskalkül des Nutzers, Proceedings der Multikonferenz Wirtschaftsinformatik 2016 (MKWI), Ilmenau.

Matt, C.; Peckelsen, P. (2016): Sweet Idleness, but Why? How Cognitive Factors and Personality Traits Affect Privacy-Protective Behavior, Proceedings of the 49th Hawaii International Conference on System Sciences (HICSS), Hawaii, USA, DOI: 10.1109/HICSS.2016.599.

Berger, M.; Matt, C.; Hess, T. (2016): Connectivity Is Ubiquitous, but Is it Beneficial? A Numerical Approach to Assess Individuals Valuations of Smart Home Systems, Proceedings of the 49th Hawaii International Conference on System Sciences (HICSS), Hawaii, USA, DOI: 10.1109/HICSS.2016.644.

Clemons, E. K.; Wilson, J.; Matt, C.; Hess, T.; Ren, F.; Jin, F. (2016): Online Trust: An International Study Of Subjects’ Willingness to Shop at Online Merchants, Including The Effects of Promises and of Third Party Guarantees, Proceedings of the 49th Hawaii International Conference on System Sciences (HICSS, Hawaii, USA, DOI: 10.1109/HICSS.2016.646.

Matt, C.; Hess, T.; Heinz, S. (2015): Should We Take a Closer Look? Extending Switching Theories from Singular Products to Complex Ecosystem Structures, Proceedings of the 36th International Conference on Information Systems (ICIS), Fort Worth, USA.

Berger, B.; Matt, C.; Steininger, D.; Hess, T. (2015): Paper or Screen – Differences in Customer Preferences and Willingness to Pay between Traditional and Digital Content Services, Proceedings of the 48th Hawaii International Conference on System Sciences (HICSS), Hawaii, USA, nominiert für Best-Paper-Award, DOI: 10.1109/HICSS.2015.408.

Köster, A.; Matt, C.; Hess, T. (2015): The Role of Communication Types on Referral Acceptance in Social Networks, Proceedings of the 21st Americas Conference of Information Systems (AMCIS), Puerto Rico.

Matt, C.; Benlian, A.; Hess, T.; Weiß, C. (2014): Escaping from the Filter Bubble? The Effects of Novelty and Serendipity on Users’ Evaluations of Online Recommendations, Proceedings of the 35th International Conference on Information Systems (ICIS), Auckland, Neuseeland.

Matt, C.; Suffel, C. (2014): Integrierte Preisvergleiche in Suchmaschinen und deren Auswirkung auf das Geschäftsmodell klassischer Preissuchmaschinen, Proceedings der Multikonferenz Wirtschaftsinformatik 2014 (MKWI), Paderborn, DOI: 10.7892/boris.105396.

Matt, C.; Hess, T.; Weiß, C. (2013): The Differences between Recommender Technologies in their Impact on Sales Diversity, Proceedings of the 34th International Conference on Information Systems (ICIS), Mailand, Italien.

Clemons, E. K.; Jin, F.; Wilson, J.; Ren, F.; Matt, C.; Hess, T.; Koh, N. (2013): The Role of Trust in Successful Ecommerce Websites in China: Field Observations and Experimental Studies, Proceedings of the 46th Hawaii International Conference on System Sciences (HICSS), Hawaii, USA, DOI: DOI: 10.1109/HICSS.2013.23.

Matt, C. (2012): Consumer Product Search and the Decision between Intermediary and Supplier Online Shops, Proceedings of the 33rd International Conference on Information Systems (ICIS), Orlando, USA, DOI: 10.7892/boris.105368.

Matt, C.; Hess, T. (2012): Competing against Electronic Intermediaries: The Case of Digital Music, Proceedings of the 20th European Conference on Information Systems (ECIS), Barcelona, Spanien.

Matt, C.; Hess, T. (2012): Facilitating Consumers' Evaluation of Experience Goods and the Benefits for Vendors, Proceedings of the 18th Americas Conference on Information Systems (AMCIS), Seattle, USA.

Matt, C.; Hess, T. (2010): On the Architecture of Social News Services - What is Behind the Story?, Proceedings of the 8th International Workshop for Technical, Economic and Legal Aspects of Business Models for Virtual Goods, Namur, Belgien, DOI: 10.7892/boris.105364.

 

Beiträge in Sammelwerken/weitere Publikationen

Hess, T.; Matt, C.; Thürmel, V.; Teebken, M. (2022): Zum Zusammenspiel zwischen Unternehmen und Verbrauchern in der Datenökonomie: Herausforderungen und neue Gestaltungsansätze; Roßnagel, A. & Friedewald, M. (Eds.): Die Zukunft von Privatheit und Selbstbestimmung, Springer Fachmedien Wiesbaden, pp. 93-124, DOI: 10.1007/978-3-658-35263-9_3

Liang, T.-P.; Robert, L.; Sarker, S.; Cheung, CMK; Matt, C.; Trenz, M.; Turel, O. (2021): Artificial Intelligence and Robots in Individuals' Lives: How to Align Technological Possibilities and Ethical Issues, Internet Research (31:1), pp. 1-10, DOI: 10.1108/INTR-11-2020-0668.

Matt, C. (2020): Some Remarks on the Challenges of Digital Transformation Research in the Business Sector, Trilogía Ciencia Tecnología Sociedad, (12:23).

Hess, T.; Matt, C.; Benlian, A.; Wiesböck, F. (2020): Options for Formulating a Digital Transformation Strategy, Galliers, R. D.; Leidner, D. E.; Simeonova, B. (Eds.): Strategic Information Management - Theory and Practice, 5th Edition, pp. 151-173 (reprint of the 2016 MISQE article).

Turel, O.; Matt, C.; Trenz, M.; Cheung, CMK; D’Arcy, J.; Qahri-Saremi, H.; Tarafdar, M. (2019): Panel Report: The Dark Side of the Digitization of the Individual, Internet Research (29:2), pp. 274-288, DOI: 10.1108/INTR-04-2019-541.

Morlok, T.; Matt, C.; Hess, T. (2018): Perspektiven der Privatheitsforschung in den Wirtschaftswissenschaften - Konsumentenkalkül im Neuen Kontext und Datenmärkte, Friedewald, M. (Ed.): Privatheit und selbstbestimmtes Leben in der digitalen Welt - Interdisziplinäre Perspektiven auf aktuelle Herausforderungen des Datenschutzes (DuD Fachbeiträge), Springer Vieweg, pp. 179-220, DOI: 10.1007/978-3-658-21384-8_6.

Morlok, T.; Matt, C.; Hess, T. (2017): Privatheitsforschung in den Wirtschaftswissenschaften: Entwicklung, Stand und Perspektiven, Arbeitsbericht des Instituts für Wirtschaftsinformatik und Neue Medien, LMU München (1/2017).

Wiesböck, F.; Li, L.; Matt, C.; Hess, T.; Richter, A. (2017): How Management in the German Insurance Industry Can Handle Digital Transformation, Management Report des Instituts für Wirtschaftsinformatik und Neue Medien, LMU München (1/2017), DOI: 10.7892/boris.105693.

Hess, T. Köster, A.; Matt, C. (2016): The Strategic Role of Communication Standards for Media Companies, Lugmayr, A.; Stojmenova, E.; Stanoevska, K.; Wellington, R. (Hrsg.): Information Systems and Management in Media and Entertainment Industries, Springer, pp. 83-99, DOI: 10.1007/978-3-319-49407-4_4.

Morlok, T.; Matt, C.; Hess, T. (2015): Privatheit und Datenflut in der neuen Arbeitswelt, White Paper des Forum Privatheit und selbstbestimmtes Leben in der Digitalen Welt, DOI: 10.7892/boris.96062.

Bründl, S.; Matt, C.; Hess, T. (2015): Wertschöpfung in Datenmärkten, Forschungsbericht des Forum Privatheit und selbstbestimmtes Leben in der Digitalen Welt, DOI: 10.7892/boris.105186.

Morlok, T.; Matt, C.; Hess, T. (2015): Das Forum Privatheit - Ein Forschungsprojekt zur Bedeutung von Privatheit für Gesellschaft, Wirtschaft und Individuen, MedienWirtschaft - Zeitschrift für Medienmanagement und Medienökonomie (12/2), pp. 62-65, DOI: 10.7892/boris.105198.

Hess, T.; Matt, C.; Hilbers, K. (2014): Bekannte und weniger bekannte Wege zu praxisrelevanter Forschung in der Wirtschaftsinformatik, Brenner, W.; Hess, T. (Hrsg.), Wirtschaftsinformatik in Wissenschaft und Praxis, Business Engineering, Springer Gabler, pp. 129-139, DOI: 10.1007/978-3-642-54411-8_9.

Hess, T.; Matt, C.; Fleischmann, M.; Zafirova, G. (2014): Zur zukünftigen Rolle von Open Source Software im deutschen Softwaremarkt, Management Reports des Instituts für Wirtschaftsinformatik und Neue Medien, LMU München (4/2014), DOI: 10.7892/boris.105361.

Hess, T.; Matt, C.; Berger, M. (2014): Streaming aus Anbietersicht: Viele Wege führen zum Ziel, Management Reports des Instituts für Wirtschaftsinformatik und Neue Medien, LMU München (2/2014), DOI: 10.7892/boris.105362.

Hess, T.; Matt, C. (2013): The Internet and the Value Chains of the Media Industry, Diehl, S.; Karmasin, M. (Hrsg.), Media and Convergence Management, Springer, Berlin/Heidelberg, pp. 37-55, DOI: 10.1007/978-3-642-36163-0_4.

 

Monographien

Matt, C. (2015): A Consumer-Centric Approach to Determining the Value of Intermediaries in Electronic Markets, epubli, Berlin.

 

Herausgeberschaften

Friedewald, M.; Obersteller, H.; Nebel, M; Bieker, F.; Rost, M. (2016): Datenschutzfolgenabschätzung - Ein neues Werkzeug für Aufsichtsbehörden und verantwortliche Stellen, Forum Privatheit und selbstbestimmtes Leben in der digitalen Welt, Peter Zoche, Regina Ammicht Quinn, Marit Hansen, Jessica Heesen, Thomas Hess, Jörn Lamla, Christian Matt, Alexander Roßnagel, Sabine Trepte, Michael Waidner (Hrsg.).

Karaboga, M.; Matzner, T.; Morlok, T.; Pittroff, F.; Nebel, M.; Ochs, C.; von Pape, T.; Pörschke, J.; Schütz, P.; Fhom, H. (2015): Das Versteckte Internet: Zu Hause – Im Auto – Am Körper, Forum Privatheit und selbstbestimmtes Leben in der digitalen Welt, Peter Zoche, Regina Ammicht Quinn, Marit Hansen, Jessica Heesen, Thomas Hess, Jörn Lamla, Christian Matt, Alexander Roßnagel, Sabine Trepte, Michael Waidner (Hrsg.).

 

Master:
  • Digital Business Transformation
  • Digital Ecosystems and Individuals 
Bachelor:
  • Grundlagen des E-Business 
  • Mangement of Digital Business
CAS:
  • Grundlagen der Digitalen Transformation (Modulverantwortlicher)
  • Strategische Aspekte der Digitalen Transformation (Modulverantwortlicher)
  • Digitale Transformation von Unternehmen und Wertschöpfung (Modulverantwortlicher)
  • Digitale Geschäftsmodelle

Aktuelle Projekte

  • Systematische Darstellung von Rechtsordnungen im Internet
  • SBB AG: Optimierung von Ressourcen mittels digitaler Dienste und Technologien
Editor bei wissenschaftlichen Journalen
Digital Transformation and Society Associate Editor seit 03/2022
Internet Research 
Senior Editor seit 07/2020, zuvor Associate Editor seit 2017
Electronic Markets Associate Editor seit 01/2019, zuvor im Editorial Board seit 2018
Revista CEA Editorial Board seit 09/2021
Information Systems Journal Guest Editor Special Issue "Digitization of the Individual"
Electronic Markets Guest Editor Special Issue "Digitization of the Individual"
Zeitschrift für Controlling & Management Redakteur 2009 - 2013
Track Chair/Mitorganisator bei Konferenzen
ECIS 2020 Track Chair "Digital Customer Experiences and Interactions"
ECIS 2019 Track Chair "Personal ICT: Design, Use and Impacts"
ECIS 2018 Track Chair "Personal ICT: Design, Use and Impacts"
ICIS 2016 - 2019 Mitorganisator Pre-ICIS "Workshop on the Digitization of the Individual (DOTI)"
MKWI 2016 Track Chair "Digitalisierung und Privacy"
Weitere Konferenz-Aktivitäten
ICIS 2022 Associate Editor "Governance, Strategy and Value of IS"
WI 2022 Associate Editor "Digitale Geschäftsmodelle und Digitales Entrepreneurship"
ICIS 2021 Associate Editor "User Behaviors, Engagement, and Consequences"
WI 2021 Associate Editor "Digitale Transformation & Geschäftsmodelle"
ICIS 2020 Associate Editor "Cybersecurity, Privacy, Legal and Ethical Issues in IS"
WI 2020 Associate Editor "Digitale Innovationen & Entrepreneurship"
ICIS 2019 Associate Editor "Cybersecurity, Privacy and Ethics of IS"
IEEE Conference on Business Informatics 2019 Programmkomitee "Business Innovations and Digital Transformations"
WI 2019 Associate Editor "Geschäftsmodelle und digitales Unternehmertum"
Forum Privatheit 2018 Programmkomitee "Zukunft der Datenökonomie"
MKWI 2018 Programmkomitee "Strategic IT Management"
ECIS 2017 Associate Editor "Business Models in a Digitized World"
WI 2017 Associate Editor "Nutzerzentrierte Informationssysteme"
WI 2017 Programmkomitee "Entwerfen von Mensch-Computer-Assistenzsystemen"
ECIS 2016 Associate Editor "Business Models in a Digitized World" und "Digital Media at the Intersection between Information Technology and Media Management"
MKWI 2016 Mitorganisator
"Geschäftsmodelle als Thema der WI"
ICIS 2015 Associate Editor "E-Business and E-Government"
Forum Privatheit 2015 Programmkomitee "Die Zukunft der informationellen Selbstbestimmung"
MKWI 2014 Mitorganisator und Panelist "Digital Life" Panel
Weitere projektbezogene Aktivitäten
"Digitalization Cases" Editorial Board Member Hrsg.: N. Urbach, M. Röglinger
MISQ Executive Editorial Board Member Special Issue "Digital Business Transformation"
Funktionale Community-Rollen
Swiss Chapter of the Association for Information Systems (CHAIS) Secretary
Bayerisches Forschungsinstitut für Digitale Transformation (BIDT)
Projektgutachter
Deutscher Akademischer Austauschdienst (DAAD) Projektgutachter
Österreichische Akademie der Wissenschaften
Projektgutachter
Mitgliedschaften in wissenschaftlichen Gesellschaften und Verbänden
Association for Information Systems AIS
Gesellschaft für Informatik GI
Verband der Hochschullehrer für Betriebswirtschaft VHB
Wissenschaftliche Kommission Wirtschaftsinformatik WKWI

Auszeichnungen

  • 2022: Association or Information Systems (AIS): Distinguished Member
  • 2018: Internet Research: Outstanding Associate Editor Award 2018
  • 2016: Electronic Markets: Outstanding Reviewer Award 2016
  • 2013: Dissertations-Förderpreis des Forum Münchner Betriebswirte e.V.
  • 2004-2009: Stipendiat der sdw – Stiftung der Deutschen Wirtschaft