Prof. Dr. Christian Matt

Assistenzprofessor am Institut für Wirtschaftsinformatik

Telefon
+ 41 31 631 49 67
E-Mail
christian.matt@iwi.unibe.ch
Büro
307
Postadresse
Institut für Wirtschaftsinformatik (IWI)
Engehaldenstrasse 8
CH-3012 Bern
Schweiz
Sprechstunde
Nach Vereinbarung. Bitte melden Sie sich per Email.

CV

  • Seit Dezember 2016: Assistenzprofessor an der Universität Bern
  • Juni 2013 - November 2016: Assistant Professor am Institut für Wirtschaftsinformatik und Neue Medien, LMU München
  • August 2009 - Mai 2013: Wissenschaftlicher Mitarbeiter und Doktorand am Institut für Wirtschaftsinformatik und Neue Medien, LMU München

 

  • 2017: Habilitation an der LMU München zu „Digitization in the Small: Configuration and Effects of Internet Services for Consumers"
  • 2013: Promotion zum Dr. oec. publ. mit der Arbeit "A Consumer-Centric Approach to Determining the Value of Intermediaries in Electronic Markets", LMU München
  • 2011: Master of Business Research (MBR), Postgraduales Forschungsstudium, LMU München
  • 2009: M.Sc. in Management/M.Sc. in International Business (European Master in Management), LMU München/EM Lyon/Aston Business School
  • 2007: M.Sc. in Computer Science, University of Colorado at Boulder, USA
  • 2003-2007: Studium der Wirtschaftsinformatik an der TU Darmstadt

 

Forschungsaufenthalte

  • 2017: National University of Singapore, Department of Information Systems and Analytics
  • 2014-2016: EM Lyon Business School, Department of Economics, Finance and Business Administration
  • 2014: SMU School of Information Systems, Singapore Management University
  • 2011: The Wharton School of the University of Pennsylvania, Operations and Information Management Departmen

Forschungsinteressen

  • Digitale Transformation und digitale Wertschöpfung
  • Design und Nutzung von Personal Information Systems
  • Informationelle Privacy
  • E-Commerce und Empfehlungssysteme

 

Zeitschriftenartikel

Heinze, J.; Matt, C. (forthcoming): Reducing the Service Deficit in M-Commerce: How Service-Technology Fit Can Support Digital Sales of Complex Products, International Journal of Electronic Commerce.

Legner, C.; Eymann, T.; Hess, T.; Matt, C.; Böhmann, T.; Drews, P.; Mädche, A.; Urbach, N.; Ahlemann, F. (2017): Digitalization: Opportunity and Challenge for the Business and Information Systems Engineering Community, Business & Information Systems Engineering (59:4), pp. 301-308

Matt, C.; Hörndlein, C.; Hess, T. (2017): Let the Crowd Be My Peers? How Researchers Assess the Prospects of Social Peer Review, Electronic Markets (27:2), pp. 111–124

Clemons, E.K.; Wilson, J.; Matt, C.; Hess, T.; Ren, F.; Jin, F. (2016): Global Differences in Online Shopping Behavior: Understanding the Factors that Lead to Trust, Journal of Management Information Systems (33:4), pp. 1117-1148

Bründl, S.; Matt, C.; Hess, T. (2016): Daten als Geschäft – Wertschöpfung im deutschen Datenmarkt, Wirtschaftsinformatik & Management (6/2016), pp. 78-83

Hess, T.; Matt, C.; Benlian, A.; Wiesböck, F. (2016): Options for Formulating a Digital Transformation Strategy, MIS Quarterly Executive (15:2), pp. 103-119

Köster, A.; Matt, C.; Torremante, T.; Hess, T.; Heinze, J. (2016): Vertrauensbildung durch soziale Empfehlungen: Zur Rolle von Empfehlungssystemen im M-Commerce, Informatik Spektrum (39:2), pp. 147-154

Morlok, T.; Matt, C.; Hess, T. (2016): Führung und Privatheit in der digitalen Arbeitswelt - Chancen und Risiken einer erhöhten Transparenz, Datenschutz und Datensicherheit (40:5), pp. 310-314

Köster, A.; Matt, C.; Hess, T. (2016): Carefully Choose your (Payment) Partner: How Payment Provider Reputation Influences M-commerce Transactions, Electronic Commerce Research and Applications (15:1), pp. 26-37

Matt, C.; Hess, T. (2016): Product Fit Uncertainty and Its Effects on Vendor Choice: An Experimental Study, Electronic Markets (26:1), pp. 83-93

Berger, B.; Matt, C.; Steininger, D. M.; Hess, T. (2015): It Is Not Just About Competition with “Free”: Differences Between Content Formats in Consumer Preferences and Willingness to Pay, Journal of Management Information Systems (32:3), pp. 105-128

Matt, C.; Hess, T.; Benlian, A. (2015): Digital Transformation Strategies, Business & Information Systems Engineering (57:5), pp. 339-343

Hess, T.; Legner, C.; Esswein, W.; Maaß, W.; Matt, C.; Österle, H.; Schlieter, H.; Richter, P.; Zarnekow, R. (2014): Digital Life as a Topic of Business and Information Systems Engineering? Business & Information Systems Engineering (6:4), pp. 247-253

Hess, T.; Matt, C. (2012): Gatekeeper in der digitalen Medienwelt, MedienWirtschaft - Zeitschrift für Medienmanagement und Kommunikationsökonomie (9:3), pp. 48-51

Matt, C. (2012): In-Memory-Technologien für Unternehmensanwendungen, Zeitschrift für Controlling und Management (56:4), pp. 229-230

Hess, T.; Matt, C. (2011): Zur Rolle der Informationstechnologie in der Prozessgestaltung, Zeitschrift für Controlling und Management (55:2), pp. 11-13

 

Konferenzbeiträge

Becker, M.; Matt, C.; Widjaja, T.; Hess, T. (forthcoming): Understanding Privacy Risk Perceptions of Consumer Health Wearables – An Empirical Taxonomy, Proceedings of the 2017 International Conference on Information Systems (ICIS), Seoul, South Korea.

Morlok, T.; Schneider, K.; Matt, C.; Hess, T. (2017): Snap. Share. (Don't) Care? Ephemerality, Privacy Concerns, and the Use of Ephemeral Social Network Sites, Proceedings of the 23rd Americas Conference on Information Systems (AMCIS), Boston, USA, nominiert für Best-Paper-Award

Becker, M.; Kolbeck, A.; Matt, C.; Hess, T. (2017): Understanding the Continuous Use of Fitness Trackers: A Thematic Analysis, Proceedings of the 21st Pacific Asia Conference on Information Systems (PACIS 2017), Langkawi, Malaysia

Bründl, S.; Matt, C.; Hess, T. (2017): Consumer Use of Social Live Streaming Services: The Influence of Co-Experience and Effectance on Enjoyment, Proceedings of the 25th European Conference on Information Systems (ECIS 2017), Guimarães, Portugal

Köster, A.; Matt, C.; Hess, T. (2017): Does the Source Matter? How Referral Channels and Personal Communication Tools Affect Consumers Referral Propensity, Proceedings of the 50th Hawaii International Conference on System Sciences (HICSS 2017), Hawaii, USA

Berger, M.; Matt, C.; Hess, T.; Beer, S. (2016): Put it in its Place – Integrating Behavioral Inertia into Established IS Post-Adoption Models, Proceedings of the 20th Pacific Asia Conference on Information Systems (PACIS), 2016, Chiayi, Taiwan

Fuchs, C.; Matt, C.; Hess, T.; Hörndlein, C. (2016): Human vs. Algorithmic Recommendations in Big Data and the Role of Ambiguity, Proceedings of the 22nd Americas Conference on Information Systems (AMCIS), 2016, San Diego, USA

Berger, B.; Matt, C. (2016): Media Meets Retail – Re-evaluating Content Quality in the Context of B2C E-Commerce, Proceedings of the 24th European Conference on Information Systems (ECIS 2016), Istanbul, Türkei

Morlok, T.; Matt, C.; Hess, T. (2016): Negative externe Effekte bei der Nutzung mobiler Endgeräte – Zur Rolle der Privatsphäre Dritter im Entscheidungskalkül des Nutzers, Proceedings der Multikonferenz Wirtschaftsinformatik 2016 (MKWI), Ilmenau

Matt, C.; Peckelsen, P. (2016): Sweet Idleness, but Why? How Cognitive Factors and Personality Traits Affect Privacy-Protective Behavior, Proceedings of the 49th Hawaii International Conference on System Sciences (HICSS 2016), Hawaii, USA

Berger, M.; Matt, C.; Hess, T. (2016): Connectivity Is Ubiquitous, but Is it Beneficial? A Numerical Approach to Assess Individuals Valuations of Smart Home Systems, Proceedings of the 49th Hawaii International Conference on System Sciences (HICSS 2016), Hawaii, USA

Clemons, E. K.; Wilson, J.; Matt, C.; Hess, T.; Ren, F.; Jin, F. (2016): Online Trust: An International Study Of Subjects’ Willingness to Shop at Online Merchants, Including The Effects of Promises and of Third Party Guarantees, Proceedings of the 49th Hawaii International Conference on System Sciences (HICSS 2016), Hawaii, USA

Matt, C.; Hess, T.; Heinz, S. (2015): Should We Take a Closer Look? Extending Switching Theories from Singular Products to Complex Ecosystem Structures, Proceedings of the 36th International Conference on Information Systems (ICIS 2015), Fort Worth, USA

Berger, B.; Matt, C.; Steininger, D.; Hess, T. (2015): Paper or Screen – Differences in Customer Preferences and Willingness to Pay between Traditional and Digital Content Services, Proceedings of the 48th Hawaii International Conference on System Sciences (HICSS 2015), Hawaii, USA, nominiert für Best-Paper-Award

Köster, A.; Matt, C.; Hess, T. (2015): The Role of Communication Types on Referral Acceptance in Social Networks, Proceedings of the 21st Americas Conference of Information Systems (AMCIS 2015), Puerto Rico

Matt, C.; Benlian, A.; Hess, T.; Weiß, C. (2014): Escaping from the Filter Bubble? The Effects of Novelty and Serendipity on Users’ Evaluations of Online Recommendations. Proceedings of the 35th International Conference on Information Systems (ICIS 2014), Auckland, Neuseeland

Matt, C.; Suffel, C. (2014): Integrierte Preisvergleiche in Suchmaschinen und deren Auswirkung auf das Geschäftsmodell klassischer Preissuchmaschinen, Proceedings der Multikonferenz Wirtschaftsinformatik 2014 (MKWI), Paderborn

Matt, C.; Hess, T.; Weiß, C. (2013): The Differences between Recommender Technologies in their Impact on Sales Diversity, Proceedings of the 34th International Conference on Information Systems (ICIS 2013), Mailand, Italien

Clemons, E. K.; Jin, F.; Wilson, J.; Ren, F.; Matt, C.; Hess, T.; Koh, N. (2013): The Role of Trust in Successful Ecommerce Websites in China: Field Observations and Experimental Studies, Proceedings of the 46th Hawaii International Conference on System Sciences (HICSS 2013), Hawaii, USA

Matt, C. (2012): Consumer Product Search and the Decision between Intermediary and Supplier Online Shops, Proceedings of the 33th International Conference on Information Systems (ICIS 2012), Orlando, USA

Matt, C.; Hess, T. (2012): Competing against Electronic Intermediaries: The Case of Digital Music, Proceedings of the 20th European Conference on Information Systems (ECIS 2012), Barcelona, Spanien

Matt, C.; Hess, T. (2012): Facilitating Consumers' Evaluation of Experience Goods and the Benefits for Vendors, Proceedings of the 18th Americas Conference on Information Systems (AMCIS 2012), Seattle, USA

Matt, C.; Hess, T. (2010): On the Architecture of Social News Services - What is Behind the Story? Proceedings of the 8th International Workshop for Technical, Economic and Legal Aspects of Business Models for Virtual Goods, Namur, Belgien

 

Beiträge in Sammelwerken/weitere Publikationen

Wiesböck, F.; Li, L.; Matt, C.; Hess, T.; Richter, A. (2017): How Management in the German Insurance Industry Can Handle Digital Transformation, Management Report of the Institute of Information Systems and New Media, LMU Munich, No.1/17

Hess, T. Köster, A.; Matt, C. (2016): The Strategic Role of Communication Standards for Media Companies, Lugmayr, A.; Stojmenova, E.; Stanoevska, K.; Wellington, R. (Hrsg.): Information Systems and Management in Media and Entertainment Industries, Springer, pp. 83-99

Morlok, T.; Matt, C.; Hess, T. (2015): Privatheit und Datenflut in der neuen Arbeitswelt, White Paper des Forums Privatheit und selbstbestimmtes Leben in der Digitalen Welt

Bründl, S.; Matt, C.; Hess, T. (2015): Wertschöpfung in Datenmärkten, Forschungsbericht des Forum Privatheit und selbstbestimmtes Leben in der Digitalen Welt

Morlok, T.; Matt, C.; Hess, T. (2015): Das Forum Privatheit - Ein Forschungsprojekt zur Bedeutung von Privatheit für Gesellschaft, Wirtschaft und Individuen, MedienWirtschaft - Zeitschrift für Medienmanagement und Medienökonomie (12/2), pp. 62-65

Hess, T.; Matt, C.; Hilbers, K. (2014): Bekannte und weniger bekannte Wege zu praxisrelevanter Forschung in der Wirtschaftsinformatik, Brenner, W.; Hess, T. (Hrsg.), Wirtschaftsinformatik in Wissenschaft und Praxis, Business Engineering, Springer Gabler, pp. 129-139

Hess, T.; Matt, C.; Fleischmann, M.; Zafirova, G. (2014): Zur zukünftigen Rolle von Open Source Software im deutschen Softwaremarkt, Management Reports des Instituts für Wirtschaftsinformatik und Neue Medien, LMU München (4/2014)

Hess, T.; Matt, C.; Berger, M. (2014): Streaming aus Anbietersicht: Viele Wege führen zum Ziel, Management Reports des Instituts für Wirtschaftsinformatik und Neue Medien, LMU München (2/2014)

Hess, T.; Matt, C. (2013): The Internet and the Value Chains of the Media Industry, Diehl, S.; Karmasin, M. (Hrsg.), Media and Convergence Management, Springer, Berlin/Heidelberg, pp. 37-55

 

Monographien

Matt, C. (2015): A Consumer-Centric Approach to Determining the Value of Intermediaries in Electronic Markets, epubli, Berlin

 

Herausgeberschaften

Friedewald, M.; Obersteller, H.; Nebel, M; Bieker, F.; Rost, M. (2016): Datenschutzfolgenabschätzung - Ein neues Werkzeug für Aufsichtsbehörden und verantwortliche Stellen, Forum Privatheit und selbstbestimmtes Leben in der digitalen Welt, Peter Zoche, Regina Ammicht Quinn, Marit Hansen, Jessica Heesen, Thomas Hess, Jörn Lamla, Christian Matt, Alexander Roßnagel, Sabine Trepte, Michael Waidner (Hrsg.)

Karaboga, M.; Matzner, T.; Morlok, T.; Pittroff, F.; Nebel, M.; Ochs, C.; von Pape, T.; Pörschke, J.; Schütz, P.; Fhom, H. (2015): Das Versteckte Internet: Zu Hause – Im Auto – Am Körper, Forum Privatheit und selbstbestimmtes Leben in der digitalen Welt, Peter Zoche, Regina Ammicht Quinn, Marit Hansen, Jessica Heesen, Thomas Hess, Jörn Lamla, Christian Matt, Alexander Roßnagel, Sabine Trepte, Michael Waidner (Hrsg.)

Projekte

  • Forum Privatheit - Selbstbestimmtes Leben in der digitalen Welt (gefördert durch das Bundesministerium für Bildung und Forschung, BMBF)
  • Privacy and Digital Health Technologies (gefördert durch das Bundesministerium für Bildung und Forschung, BMBF)

Community-Aktivitäten

  • ISJ Special Issue Guest Editor “Digitization of the Individual”
  • MKWI 2018: Programmkomitee Track „Strategisches IT-Management”
  • Editorial Board, Springer Book on Digitalization Cases (Eds. N. Urbach, M. Röglinger)
  • ECIS 2018: Track Chair im Track “Personal ICT: Design, Use and Impacts”
  • Electronic Markets: Guest Editor Special Issue “Digitization of the Individual”
  • Internet Research: Associate Editor (2017- )
  • MISQ Executive Sonderheft "Digital Business Transformation", Editorial Board
  • Forum Privatheit - Die Fortentwicklung des Datenschutzes, Nov. 2017, Berlin, Programmkomitee
  • ECIS 2017: Associate Editor "Business Models in a Digitized World"
  • WI 2017: Associate Editor "Nutzerzentrierte Informationssysteme"
  • WI 2017: Workshop „Entwerfen von Mensch-Computer-Assistenzsystemen“, Programmkomitee
  • ICIS 2016: Pre-ICIS Workshop on the Digitization of the Individual (2016), Track Chair
  • ECIS 2016: Associate Editor "Business Models in a Digitized World" und "Digital Media at the Intersection between Information Technology and Media Management"
  • MKWI 2016: Track Chair "Digitalisierung und Privacy"
  • ICIS 2015: Associate Editor "E-Business and E-Government"
  • Forum Privatheit - Die Zukunft der informationellen Selbstbestimmung, Nov. 2015, Berlin: Programmkomitee
  • MKWI 2014: Mitorganisator und Teilnehmer im Panel “Digital Life”
  • Reviewer bei zahlreichen Journals, u.a. BISE, EJIS, EM, IJEC, JAIS, JMIS, JMIS, MISQE, SBR, ZfB
  • Reviewer bei diversen Konferenzen, u.a. ICIS, ECIS, AMCIS, HICSS
  • Redakteur der Zeitschrift für Controlling & Management (2009-2013)

 

Mitgliedschaften in wissenschaftlichen Gesellschaften und Verbänden:

  • Association for Information Systems (AIS)
  • Gesellschaft für Informatik (GI)
  • Verband der Hochschullehrer für Betriebswirtschaft (VHB)
  • Wissenschaftliche Kommission Wirtschaftsinformatik (WKWI)

Auszeichnungen

  • 2016: Electronic Markets: Outstanding Reviewer Award 2016
  • 2013: Dissertations-Förderpreis des Forum Münchner Betriebswirte e.V.
  • 2004-2009: Stipendiat der sdw – Stiftung der Deutschen Wirtschaft